Cum sa te protejezi de carii?

Igiena alimentatiei este unul din principalele aspecte care poate influenta sanatatea orala. Mecanismul de actiune al zaharurilor consta in formarea de acizi daunatori care ataca structurile dentare si, in acelasi timp, zaharul reprezinta un substrat nutritiv pentru bacteriile cauzatoare de carie.

Exista cateva reguli care trebuie respectate si care ne pot asigura un zambet sanatos si curat. Cele mai incriminate alimente in patologia cariei sunt dulciurile. Mai ales in cazul copiilor, unde necesarul caloric este mare, iar un procent important din acesta este dat de zaharuri, fapt care ne impiedica sa eliminam dulciurile. Insa, acestea pot fi consumate cu succes avand o minima grija in ceea ce priveste felul in care sunt consumate de cei mici.

De asemenea, orarul consumului de dulciuri trebuie luat in calcul. Trebuie evitate zaharoasele seara, inainte de culcare, cand, daca periajul nu este efectuat foarte riguros, exista riscul stagnarii zaharului pe dinti intreaga noapte. Copilul (dar si adultul) nu trebuie sa consume dulciuri intre mese (ci ca desert, dupa fiecare masa), consumul de zaharuri fiind indicat in special dimineata. Astfel, beneficiem ziua de energia data de glucide si avem timp pe parcursul intregii zile sa realizam o curatare eficienta a resturilor ramase pe dinti.

Se impune individualizarea consumului de dulciuri in functie de “calitatea” dintilor si predispozitia la carie. Trebuie evitate dulciurile lipicioase (de tipul caramele, ciocolata cu caramel) si diminuat consumul de dulciuri mai putin nocive cum sunt bauturile carbogazoase dulci si prajituri cremoase“.

In igiena alimentatiei exista anumite alimente care ne protejeaza de atacul bacterian. Acestea trebuie consumate in cursul meselor principale sau intre mese, ca si gustari. Legumele fibroase nepreparate termic sunt o “periuta de dinti” naturala si gustoasa, foarte eficienta (morcov, telina, ridichi negre).

De asemenea, branza (si lactatele in general) este un alt aliment care ne protejeaza eficient prin eliberarea de calciu catre smaltul dintilor. Intre mese, nefiind indicat sa ne spalam pe dinti mai mult de doua ori pe zi, putem opta pentru fructe acrisoare, de tipul merelor verzi. Acestea curata bine resturile alimentare dintre mese, iar continutul scazut in zahar este, de asemenea, un avantaj important

[yasr_overall_rating size=”medium”]

 

Leave a Reply